Fantazia. Genul fantasy





Publicat în „Euphorion”, nr. 2/2018
Fantazia. Genul fantasy


O simplă căutare pe internet a celei mai bine vândute cărți din toate timpurile în orice limbă (exceptând cărțile sfinte ale diferitelor confesiuni) dezvăluie un fapt surprinzător: din nouă titluri ce depășesc 100 de milioane de exemplare vândute, patru aparțin genului fantasy. E vorba atât de titluri clasice ale genului, ca de exemplu Stăpânul inelelor al lui J.R.R Tolkien sau Alice în țara minunilor a lui Lewis Carroll, dar și de fantasy modern, cum e Harry Potter. Nu cred că cineva și-ar fi putut imagina în anii de război în care Tolkien crea romanul fantasy modern că peste 50 de ani publicul va invada librăriile la lansarea volumelor Harry Potter, așa cum invadează stadioanele la evenimentele sportive majore. Până la urmă, Stăpânul inelelor și seria Harry Potter au cifre de vânzare similare, cu toate că reprezintă două direcții radical diferite ale literaturii fantasy și creează lumii ce nu au absolut nimic în comun. E de asemenea foarte interesant de observat ce se întâmplă cu literatura de acest gen din perspectiva unei lumii literare autohtone, unde care fantasy e un gen emergent (romane au apărut doar recent în spațiul literar românesc) și încă prea puțin luat în serios. Ce înseamnă deci romanul fantasy, ce îl face să fie unic și mai ales cum a reușit, vreme de sute de ani să subjuge imaginația umană, trasând în același timp o linie clară de demarcație între două categorii de cititori: cei pentru care fantasy înseamnă evadarea supremă și cei pentru care genul în sine nu are nicio valoare.

Teoria
            De-a lungul timpului, câțiva teoreticieni s-au specializat în literatura fantasy. Definițiile ei sunt de aceea multiple și nu arareori contradictorii sau complementare, întrucât multitudinea de reprezentări ale genului poate genera puncte de vedere diverse, în funcție de sistemul de referință abordat. Cei mai importanți teoreticieni ai domeniului- Tzvetan Todorov, Rosemary Jackson, Kathryn Hume, W. R. Irwin și Colin Manlove- converg în opinia conform căreia fantasy presupune construcția unei lumi imposibile, în timp ce science fiction (SF) are în centru categoria improbabilului derivat din posibilitatea științifică. Ghidul Cambridge al literaturii fantasy reprezintă o enciclopedie complexă a genului, care punctează momentele definitorii și direcțiile fundamentale de circumscriere a genului.  Astfel, pentru  Brian Attebery, fantasy reprezintă un set de trăsături ce nu poate fi definit prin limitele sale, dar care poate fi înțeles pe baza unor exemple reprezentative. E o narațiune coerentă, plasată în realitatea reală, care spune o poveste imposibilă din persepctiva lumii reale, dar care, plasată într-o lume secundară, devine posibilă. La baza fantasy-ului se află Povestea. Lumea secundară (concept fundamental al genului) este o lume coerentă în sine, imposibilă, în care acea poveste este posibilă. Structura narațiunii fantasy vizează mai multe etape: eroare, disoluție, recunoaștere și vindecare/ întoarcere. În funcție de subcategoria fantasy, povestea se poate concentra asupra oricărei etape; de exemplu, fantasy horror se va concentra asupra disoluției, iar fantasy suprarealist poate elimina cu totul ultimele două etape. Elementul Poveștii e central; protagoniștii reflectă și întrupează povestea și depășesc diferite obstacole, ajungând la un final fericit ( există și fantasy tragic, dar e atipic). "Lumea Secundară" este un  termen folosit de Tolkien și reprezintă o lume autonomă care nu e legată de realitatea mundană, imposibilă prin prisma regulilor realității, coerentă (găzduiește o povestire coerentă), ale cărei reguli se învață. Spre deosebire de Lumea Secundară, Lumea Minunilor (așa cum apare în "Alice în Țara Minunilor"- Wonderland) există în funcție de reguli arbitrare, obținute în urma unor afirmații (silogisme) duse în punctul absurd. Ieșirea din Lumea Minunilor se face prin negarea regulilor ei. După Farah Mendelson, în Rhetorics of Fantasy (2008), ar exista 4 moduri de existență a fantasy-ului, în funcție de modul în care supranaturalul pătrunde în text și de vocile retorice necesare construcției lumii. Aceste 4 moduri ar fi: căutarea portalului (protagonistul intră într-o nouă lume), intruziunea (supranaturalul pătrunde în lumea primară, care poate să fie sau nu realitatea), imersiunea (protagonistul e parte a lumii supranaturale) și limitroful (magia poate să existe sau nu).Conceptele și tehnicile enumerate mai sus sunt doar câteva dintre elementele definitorii ale genului fantasy. Definiția propriu-zisă e foarte complicată și eluzivă. Dar identificarea și abordarea textului prin prisma acestor noțiuni va face mai lină intrarea în lumea literaturii imposibile.

Scurt istoric
            Fantasy este creația Iluminismului și reprezintă recunoașterea faptului că uimirea și entuziasmul pot fi regăsite în imaginarea unor lucruri imposibile. De la poveștile cu fantome ale epocii gotice la zombii și vampirii literaturii populare de secol 21, de la Anne Radcliffe la J.K Rowling, fantasy a fost un gen foarte popular printre cititori. Însă, după Tolkien și multiplii săi imitatori, a devenit un fenomen publicistic major. Există diferite coduri de lectură și înțelegere a genului fantasy și există, de asemenea, multiple varietăți și subgenuri, ca de exemplu realismul magic, în capătul literar al spectrului și romanul paranormal de dragoste, în capătul popular al spectrului.

            Sec. al XIX-lea aduce cu sine, în spațiul german, redescoperirea literaturii populare, sub influența ideilor romanticilor. Din acest motiv, literatura începe să adopte, din ce în ce mai mult, imaginarul, personajele și desfășurarea epică proprii lumii basmelor, luând naștere basmul cult. Aceste elemente vor fi apoi transferate romanului și altor specii literare, scriitorii căutând din ce în ce mai mult elementul fanastic, imaginar. De fapt, romantismul ajunge să fie definit prin prevalența imaginației asupra realității (Coleridge). Totuși, în spațiul literaturii britanice, această tendință va fi contracarată de așa-numitul realism domestic, consecință directă a dezvoltării industriale. Fantezia este deci privită circumspect de către majoritatea criticilor și teoreticienilor. Pentru a putea exista, cel puțin în spațiul literaturii de limbă engleză, ea îmbracă forma literaturii pentru copii (cel mai cunoscut text rămâne Alice în Țara Minunilor), astfel explicându-se abundența acestui gen de texte în perioada victoriană. Spațiul literar de limbă germană dezvoltă, pe lângă literatura pentru copii și direcțiile gotice sau ale povestirii cu fantome, în special în proza lui ETA Hoffman. Interesantă este apariția imaginarului fantastic și în alte arte, ca de exemplu muzica (în special Wagner) și artele plastice. Secolul XX va debuta cu o relaxare a normelor în privința literaturii fantasy, cu o acceptare a supranaturalului, cu toate că, preponderent, acesta va rămâne în spațiul literaturii pentru copii. De remarcat este și faptul că autorii care au pus bazele genului fantasy așa cum îl percepem astăzi, respectiv generația lui J.R.R Tolkien au crescut la începutul secolului XX, într-o perioadă în care fantasticul își amplifica orizonturile, fără îndoială fiind influențați de acest fapt.

Tipologii
Fantasy-ul gotic și fantasyul horror
            Romanul gotic este caracterizat prin prezența unei atmosfere terifiante, a decorurilor/ spațiului arhaic și prin utilizarea frecventă a supranaturalului. Printre trăsăturile genului, se numără: atmosfera apăsătoare, peisaje și decoruri elaborate, sublime, întunericul ca mediu predilect, păcatele ascunse (în special crime și incesturi) ulterior dezvăluite, prezența fantomelor și a figurilor supranaturale și obscuritatea narativă, simbolistică și de atmosferă. Romanul gotic este eterogen, amestcând misterul întunecat cu supranatural cvasi-rizibil. Ca o observație, renunțarea la elementul cvasi-rizibil, după cum s-a demonstrat, duce la pierderea factorului definitoriu, rezultând o proză anostă. Însă,  același element de cvasi-rizibil caracterizează și un tip de literatură fantasy, care pleacă de la seriile fantasy și construiește serii întregi de parodie, cum sunt cele ale lui Terry Prachett (întreaga serie "Discworld") sau Michael Gerber cu parodiile "Harry Potter".
            În literatura de secol XIX, goticul devine definitoriu pentru proza de limbă engleză prin faptul că se insinuează în aproape orice scriere reprezentativă din acea perioadă. Fiind o structură fluidă, goticul trece de la supranatural și teroare la masca victoriană a prozei domestice. Astfel, apare în romane ale lui Dickens sau Charlote Bronte și devine sinonim cu literatura engleză a perioadei respective. Trecând mai târziu din literatura engleză în celelalte literaturi occidentale (franceză, germană sau spaniolă) goticul devine un element definitoriu al romantismului.
            Ulterior, la finalul secolului XIX și începutul secolului XX, goticul suferă o scindare. Pe de o parte, unele dintre scrieri vor înlocui misterul cu o aparență a rațiunii și științei și vor transforma preocuparea pentru trecut în fascinație a viitorului. Monștrii devin extratereștri și goticul îmbracă haina SF, păstrând însă structural acea fascinație a trecutului, întrucât imperiile din seriile SF sunt construite având ca model perioada medievală sau Antichitatea latină. Celelate scrieri de sorginte gotică vor păstra elementul misterului, dar îl vor amplifica, transformându-l într-o lume de sine stătătoare. Prozele fantasy nu se vor mai revendica de la Antichitate, ci de la acel corpus de texte nord-europene, legende și mituri pline de arhetipuri, multiplicate la infinit de fantasy.

Fantasy american 1820-1950
            La începutul secolului XIX, autorii americani preiau modelul european al prozei gotice. Cel mai reprezentativ exemplu rămâne E.A Poe, care evidențiază în prozele sale scurte macabrul, teama de moarte și grotescul. În cazul lui se produce o exacerbare a goticului în manieră ironică. Natahniel Hawthrone utilizează elementul fantastic într-o altă manieră, preferând să evidențieze capacitatea omului de a face rău. Războiul Civil nu are o influență prea mare asupra literaturii de acest gen, ea continunând să urmeze liniile trasate de către cei doi autori. Abia în secolul XX, elementul fantasy începe să pătrundă în proza de factură realistă, opunându-se în manieră ironică, ca de exemplu în unele dintre scrierile lui Mark Twain (Un yancheu la curtea regelui Arthur). Marginalizarea elementului supranatural, consecință a dezvoltării unei mentalități puritane în perioada prohibiției va avea un dublu efect. Pe de o parte, autorii care abordează în continuare acest gen vor încerca să testeze limitele, amplificând ironia sau elementul horror sau aluziile de natură sexuală. Pe de altă parte, fiindcă mulți editori refuzau acest gen de texte, își fac apariția revistele dedicate scrierilor de factură supranaturală. Totuși, având în vedere multiplicitatea formelor de manifestare, literatura fantasy americană a primei jumătăți de secol XX nu poate fi circumscrisă unor valori comune tuturor autorilor.

Literatura fantasy pentru copii
            Genul fantasy dedicat copiilor datează de la sfârșitul secolului al XIX, când acest tip de literatură era folosit pentru a justifica "exagerările" specifice  în fantasy. Ulterior, se va dezvolta într-un tip de literatură de sine stătător, diferit de genul fantasy dedicat adulților prin intermediul mai multor aspecte. În primul rând, o diferență notabilă este faptul că rolul de protagonist revine, în cazul acestei literaturi, unui copil. În același timp însă, genul fantasy pentru copii oferă un ghid moral și spiritual pentru copii, adresându-se unui public ce nu face o separare atât de netă între realitate și imaginație și având astfel un potențial mai mare pentru înțelegerea lumilor secundare. Cele mai bune volume de fantasy pentru copii utilizează supranaturalul drept dispozitiv narativ, ca metaforă pentru realitate. Maniera fantasy le permite autorilor să aducă în discuție aspecte psihologice, etice și existențiale într-o manieră oarecum detașată, care, de multe ori, se dovedește a fi mai eficientă asupra tinerilor cititori decât realismul direct. În mod special, fantasy poate să confere putere unui copil protagonist într-un mod în care realismul nu poate. Din acest punct de vedere, genul fantasy are un imens potențial subversiv, fiindcă pune sub semnul întrebării balanța de putere consacrată, inclusiv pe cea dintre copil și adult, fără ca neapărat să afecteze ordinea reală a lucrurilor. În mod remarcabil, genul fantasy pentru copii a deținut întotdeauna un statut mai înalt în cadrul literaturii pentru copii decât genul fantasy în raport cu literatura generală, care este tratat drept ficțiune periferică. Aparent, fantasy e considerat a fi potrivit pentru copii în același mod în care sunt potrivite basmele și poveștile, drept modalitate de socializare. În mod paradoxal însă, cele mai bune volume de fantasy pentru copii și-au regăsit adeseori contestat statutul de literatură pentru copii. Printre ele se numără Alice în Țara Minunilor, Vântul din sălcii și Winnie the Pooh. Fenomenul a cumlinat în prozele contemporane de cross-over, cel mai bine ilustrate de Philip Pullman și J.K Rowling.

Tolkein, C.S Lewis și explozia genului fantasy
            Cea mai importantă realizare a lui Tolkien este normativizarea conceptului de "lume secundară". Pământul de Mijloc din Stăpânul Inelelor este o un topos separat, ce operează în totalitate în afara lumii experienței reale imediate. Acest fapt s-a standardizat atât de mult în literatura fantasy modernă încât e greu de înțeles cât de puțin uzual era înainte de Tolkien. După 1955, autorii fantasy nu au mai apelat la modalități prin care să-și explice lumile create, deghizându-le în vise și călătorii sau asigurând o legătură ficțională cu lumea reală. În eseul Despre basme (On Fairy Stories),  Tolkien afirmă că, pentru a funcționa, un text fantasy trebuie mai presus de orice să își ia propriul supranatural, propria magie în serios, cu toate elementele pe care le comportă. De asemenea, Tolkien refuză restricționarea literaturii fantasy la un gen dedicat copiilor. Pentru a asigura credibilitatea lumii secundare, Tolkien creează o enormă adâncime culturală și istorică a Pământului de Mijloc. De multe ori, detaliile depășesc cadrul narativ al romanului, reprezentând trimiteri la alte texte ale autorului. Astfel, Pământul de Mijloc devine o lume în sine, complexă, definită istoric și mai ales identificabilă spațial. Stăpânul inelelor vine însoțit de hărți și appendix-uri și este rezultatul muncii de mai mult de 40 de ani a autorului, o detaliere a unei lumi care precede acțiunea propriu-zisă a romanului. Eseul Despre basme a fost la fel de important pentru dezvoltarea genului fantasy ca și romanul Stăpânul inelelor pentru că în cadrul său, autorul nu face altceva decât să teoretizeze principiile cărora le dă formă în roman. De asemenea, Tolkien stabilește o linie de forță majoră pentru literatura fantasy de după el prin raportare la imaginarul medieval. În Stăpânul inelelo", Tolkien s-a inspirat de poemul medieval Beowulf, pe care îl studiază în calitate de filolog. În multiple lucrări, el dezvăluie calitatea intrinsecă a poemului, dar și viziunea profund creștină a acestuia, viziune ce transpare și în epicul și personajele create în roman. Aceeași viziune creștină este împărtășită și de C.S Lewis, prieten apropiat al lui Tolkien și autor al altei serii fantasy celebre, Cronicile din Narnia. Filonul creștin este poate mai evident în cazul lui Lewis, fiind amestecat cu mituri și credințe păgâne într-o manieră specifică autorului. Simbolismul cifrelor, al luminii, al resurecției sau multiplele trimiteri la mitologia greacă sunt doar câteva dintre punctele comune ale nenumăratelor analize critice asupra volumelor lui Lewis. Influența exercitată de ambii autori are o dubla valență. Pe de o parte, influența pozitivă a generat imitații ale heterocosmurilor fantasy create de amândoi scriitorii. Pe de altă parte, influența negativă a generat parodii, probabil cea mai cunoscută fiind seria lui Terry Prachett, Discworld, ce conține 39 de volume. Prachett ironizează atât literatura fantasy de inspirație medievală, cât și creaturile magice ce populează în general universurile fantasy (troli, pitici, vampiri, vârcolaci, etc.). Filonul acesta ironic al literaturii fantasy a reprezentat un trend important în anii '80-'90, fiind detronat ca număr de exemplare vândute doar odată cu apariția seriei Harry Potter.
            Astăzi, genul fantasy constituie o bună parte a pieței literaturii de consum și cu toate că multe dintre volumele sau seriile de volume se raportează în continuare la fantasy-ul înalt, epic a lui Tolkien, genul nu este definit de această formă. Există foarte multe moduri de a scrie fantasy și foarte multe toposuri în care pot fi situate lumile. Există foarte multe subgenuri și multe moduri în care tropii specific fantastici au trecut în domeniul ficțiunii mimetice. Nu în ultimul rând, genul fantasy are un impact foarte mare asupra ficțiunii  în general, pentru că, pornind de la romanul lui Salman Rushdie, Copiii din miez de noapte (1981), granițele și delimitările dinte genuri au devenit din ce în ce mai volatile.

Popular posts from this blog

Solenoid, a patra dimensiune

Scented memories 4- Eviscerate

Provence