Fantazia. Lumile secundare și Tolkien
foto stânga-Lauterbrunnen, arhiva personală
foto dreapta- Rivendell, ilustrație făcută de Tolkien, Wikipedia
Articol apărut în „Euphorion”, nr. 3/2018
Ascunsă
între piscurile Alpilor, în apropiere de orașul Interlaken, se află valea celor
72 de cascade, numită Lauterbrunnen. De fapt, e vorba de un sătuc elvețian,
care beneficiază de unicitatea unui relief spectaculos. Aici a călătorit
Tolkien în 1911 și acest loc a inspirat imaginea regatului elfilor conduși de
Elrond din Stăpânul inelelor. Cascada
cea mai înaltă din Lauterbrunnen, Staubachfall, l-a inspirat și pe Goethe în crearea Cântecului spiritului peste ape. De fapt, la baza cascadei, textul
poemului, inscripționat pe o placă metalică, stă mărturie a sursei de inspirație.
Spațiul văii, imaginea pereților stâncoși și a luminii cețoase, specifică
acestui loc, spațiul așa cum l-au văzut și imortalizat Goethe și Tolkien persistă
dincolo de trecerea timpului, dincolo de moarte. Și așa cum spațiul persistă în
imaginația poetului romantic, ce evadează în "lumile compensatorii" (Ioana
Em. Petrescu) la fel persistă și în fantasy, pentru că, dincolo de toate
fantasy înseamnă spațialitate și o existență desfășurată integral sub semnul "lumilor
secundare" (J.R.R Tolkien).
Relevanța
coordonatei spațiale pentru universul ficțional supranatural (specific atât
basmului, cât și literaturii fantasy) e dezvăluită într-un volum comparatistic
intitulat Basmul cult sau tărâmul
copilăriei, scris de Alain Montandon și apărut în 2004. Aici, autorul
identifică spațialitatea ca fiind coordonata principală a funcționării
universului supranatural al basmului cult. Montandon e tributar în analiza sa
școlii criticii antropologice, structuraliste și poststructuraliste, abordând
noțiuni ca recentrare și des-centrare, în descendeța lui Jaques Derrida. Din
acest motiv, analizele lui Montandon au
în vedere texte care se pretează instrumentelor utilizate, în care filonul de
natură teoretică sau simbolică e ascuns în țesătura narativă. Cu toate acestea,
o idee își reliefează dominanța: în tărâmul miraculosului, magiei sau
supranaturalului, coordonata spațială predomină, pentru că, prin ea, se
definește lumea creată. Prevalența spațiului e aplicabilă nu doar textelor
abordate de Montandon, ci întregii literaturi speculative, ce, prin extensie,
va integra tot ceea ce înseamnă miraculos, magic și supranatural. Deci, fantasy
devine spațiu.
Metafora cea mai
reprezentativă este, în opinia lui Montandon, personajul Ygramul cea Multă, din
Povestea fără sfârşit a lui Michael Ende, o creatură care, prin veninul
ei ucide, dar dă victimei şi puterea de a se transporta în orice loc din
tărâmul miraculos prin excelenţă, cel al tuturor basmelor create vreodată,
Fantazia. Montandon identifică de fapt miraculosul cu spaţiul în care el există
“este spaţiu al libertăţii, al reveriei ludice şi neangajate". (Montandon,
p.27)
Sensul miraculosului este
mirarea, şi pe lângă componenta de topos care îi este specifică, mai există şi
cea de logos, întrucât “miraculosul este o povestire"
(Montandon, p. 33). Dar, la fel cum se eliberează din limitările impuse de realitatea
spaţială, tot aşa se eliberează şi de limitările impuse de limbaj. Limbajul
specific miraculosului este liber, iar acest fenomen se manifestă de la jocul
cu orice convenţie (descrierea pe dos a lumii reale, pentru a-i evidenţia
neajunsurile sau formulele repetitive, magice şi misterioase) până la jocul cu
sine însuşi, prin intermediul non-sensului.
Identificându-se cu spaţiul
în care există, miraculosul este cel mai bine redat de geografia lui specifică,
a “uriaşilor şi piticilor”. Rupt, prin intermediul diegezei, de realitate, miraculosul este caracterizat de intrarea într-un
tărâm din care componenta temporală lipseşte cu desăvârşire. Nu există aici
trecere sau îmbătrânire, ci doar metamorfoză instantanee. De asemenea, este
caracteristică juxtapunerea în cadrul acestui tărâm a altor spații, fericite
sau terifiante. “Topologia discontinuităţii” (Montandon, p. 35) și lipsa
trecerii evidenţiază relaţii de punere în perspectivă şi opune lumi uriaşe sau
minuscule, care, uneori, se află una în interiorul celeilalte. Şi, mergând pe
urmele lui Gaston Bachelard și a Poeticii
spațiului, Montandon identifică în miniatură semnul condensării mărimii,
iar în mărime teroarea de schimbare a eului intim.
Montandon preia ideea lui
Durand de a exclude categoria temporalităţii din noţiunea de imaginar şi acordă
importanţă sporită spaţialităţii miraculosului. De asemenea, preia distincţiile
fundamentale pe care Bachelard le face între mare şi mic, dar le schimbă sensul
general. Acest lucru este cel mai bine dovedit de analiza pe care o face
fenomenelor de creştere şi micşorare din Alice în Ţara Minunilor. El
interpretează creşterea angoasantă drept o pronunţată teamă schizofrenică de
modificările propriului corp. Pentru Montandon, tărâmul miraculosului
re-centrează lumea, după ce în prealabil a des-centrat-o prin ruperea totală de
realitate. În capitolul intitulat “Povestea
fără sfârşit sau oglinda lecturii”, autorul demonstrează cum elementele de
spaţialitate prezente în discursul romanului prefigurează temele sale majore.
El identifică astfel spaţiul anticariatului ca simbolizând însăşi esenţa
tematică a volumului. Trimiterile la multiple coduri de natură structurală fac
un rezumat al posibilelor interpretări, apelând la un singur element de limbaj
de factură spaţială.
Volumul
lui Alain Montandon se depărtează oarecum de esența genului fantasy, prin
diversitatea conceptuală și prin hermeneutica punctată de concepte teoretice și
filozofice. Mult mai aproape de universurile fantasy este analiza făcută chiar
de unul dintre creatorii genului (în varianta sa modernă), J.R.R Tolkien, în
eseul "Despre
basme", considerat un manifest al genului. Eseul a apărut
prima oară în 1947, într-un volum omagial dedicat lui Charles Williams. Acesta
participase la întâlnirile Inklings, grupul de scriitori din care făceau parte
Tolkien și C.S Lewis și are ulterior au fost creditați cu stabilirea bazelor
fantasy-ului modern. Inițial, eseul lui Tolkien nu a provocat reacții în rândul
scriitorilor și al cititorilor. Abia ediția secundă, publicată în 1964, a ajuns
să fie cunoscută.
Despre basme este un text relevant
pentru genul fantasy fiindcă prezintă viziunea lui Tolkien asupra filozofiei
genului fantasy și de asemenea îl apropie de mitopoeia (universuri ficționale
generatoare de mituri). De asemenea, eseul reprezintă o primă analiză a
ficțiunii speculative (gen literar dezvoltat exponențial în ultimele decenii,
ce include ficțiunea narativă în care apar elemente supranaturale sau
futuristice). În eseu, Tolkien clarifică propria viziune asupra așa-numitului
basm, pe care îl consideră un gen literar de sine stătător, nu unul dedicat
copiilor. De asemenea, în concepția lui Tolkien, acest gen literar dezvăluie o
profundă interdependeță între limbaj și conștiință. De fapt, Tolkien trasează
pentru prima dată diferențierea între proza lui H.G Wells sau Mary Shelley și
ficțiunea speculativă propriu-zisă, definind conceptul de "lume secundară".
Aceasta
reprezintă acea realitate alternativă, complet separată de realitatea reală,
construită în detaliu și fără nicio ancoră realistă. Într-o proză speculativă
(fie ea fantasy, Sci-fi, horror, utopică, distopică sau o combinație a acestor
sub-genuri), lumea secundară există prin sine însăși și trebuie să fie atât de
detaliată și de clar gândită și conturată încât să nu necesite prezența
niciunui element realist. Iar coordonata principală prin care se construiește o
lume atât de autonomă nu e timpul, ci spațiul. Lumea prozei speculative e
integral credibilă. În viziunea lui Tolkien, prin imaginația autorului, se
poate crea o lume completă, rațională, guvernată de reguli diferite de cele
reale. În imaginația dezlănțuită a acestor lumi, Tolkien vede "puterea
cuvintelor și miraculosul obiectelor ca piatra, lemnul sau fierul".
Astfel, lumea cititorului va fi pusă în perspectivă, uneori acesta ajungând
să-și reevalueze propriile adevăruri. Nu în ultimul rând, ficțiunea speculativă
oferă o plăcere de natură escapistă cititorului, care poate evada oricând din
realitate prin intermediul ei (apopierea de estetica romantică e mai mult decât evidentă în aceste
considerații). De asemenea, în viziunea lui Tolkien, "basmul" tipic va fi marcat de un final fericit
și de bucurie, întrucât direcția generală a scrierilor sale este, din punct de
vedere moral, una creștină.
J.R.R
Tolkien, autor al romanelor Hobbitul,
Stăpânul inelelor și al mitologiei cuprinsă în Simarilion, a fost o figură atipică pentru un autor de romane
fantasy. Cu o educație fililogică solidă, la Oxford, cu un doctorat în
filologie clasică și interesat de limbi cu structuri atipice, cu greu se poate
găsi o legătură între imaginea savantului serios, mânat de curiozitate
științifică și prozatorul cu o imaginație atât de debordantă, încât a creat
lumi, mitologii și structuri lingvistice de sine stătătoare. Totuși, germenii
acestei creativități existau încă de la bun început, în limbile inventate în
timpul studenției și în fascinația pentru basme sau munți. Toate au fost
umbrite de experiența Primului Război Mondial. Ulterior, devenit profesor de
filologie clasică, Tolkien și-a continuat activitatea de scriitor. În 1928, în
timp ce corecta lucrări, Tolkien a scris pe o bucată de hârtie, fără a se gândi
prea mult la semnificație "Într-o
vizuină în pământ trăia un hobbit." De aici s-a dezvoltat romanul Hobbitul, o poveste pentru copii și prima lucrare de ficțiune a
scriitorului. În 1936, o versiune a romanului a ajuns la un reprezentant al
editurii Allen and Unwin, care l-a publicat un an mai târziu. Romanul a avut un
succes răsunător, publicul cerând o continuare.
Motivat
de succesul financiar al romanului Hobbitul,
editorul lui Tolkien l-a încurajat să înceapă munca la un alt roman, ce mai
târziu avea să devină Stăpânul inelelor.
Tolkien a petrecut 12 ani scriind acest roman. Inițial, scopul său a fost să
scrie o poveste foarte lungă, dar pe măsură ce romanul prindea formă, a legat
povestea hobbiților cu vasta istorie și mitologie a Pământului de Mijloc, pe
care le dezvoltase în poveștile din Simarilion.
Stăpânul inelelor, finalizat în 1949,
fusese conceput ca un singur roman, dar publicat, din rațiuni editoriale, în
trei volume: Frăția inelului (1954), Cele două turnuri (1954), Întoarcerea regelui (1955).
Stăpânul inelelor a avut un asemenea
succes în anii '60 și faima lui Tolkien a ajuns atât de mare, încât a fost
necesar să se mute într-un orășel la ocean, numit Bournemouth. Deși romanul i-a
adus celebritatea atât în Anglia, cât și în SUA, Tolkien nu a fost niciodată o
figură publică; și-a continuat munca la Simarilion
și alte povești, ducând o viață foarte liniștită. A preferat o existență
specific burgheză, stabilindu-și reședința în apropierea lui C.S. Lewis.
Tolkien a continuat să scrie până la moartea sa, în 2 septembrie, 1973. În
1977, fiul său, Cristopher, a editat și a publicat Simarilion, mitologia Pământului de Mijloc.
Romanul
Stăpânul inelelor, publicat în trei
volume, spune o poveste ce se petrece într-un spațiu numit Pământul de Mijloc.
Aici, Sauron, o entitate malefică cu existență aparent perpetuă se află în
căutarea Inelului Unic, un dispozitiv magic în care și-a ascuns toată puterea
cu mii de ani în urmă. Deținătorul acestuia, indiferent cine ar fi fost, avea
garanția puterii absolute. Inelul se află în posesia unui hobbit pe nume Bilbo,
care, având conștiința încărcată de fapte din trecut, îl lasă moștenire
nepotului său, Frodo, și pleacă în pribegie. Cu timpul, Frodo află ce este
obiectul cu puteri magice pe care îl deține și părăsește Comitatul, ținutul
natal, la sfatul vrăjitorului Gandalf. Sauron află unde se află inelul și își
timite slujitorii după el. Pe drum, Frodo e ajutat de prietenii săi hobbiți și
de Aragon, un pribeag misterios. Însă când ajunge în ținutul elfilor,
Rivendell, va fi rugat să ducă inelul în ținutul lui Sauron și acolo să îl
distrugă. Următoarele volume urmăresc drumul lui Frodo, cu trădările și
pericolele pe care le traversează. În paralel, ajutoarele lui Frodo vor fi
implicate în conflicte de sine stătătoare. La final, în ciuda dificultăților,
Frodo reușește să distrugă inelul și să salveze Pământul de Mijloc, iar Aragon
își acceptă identitatea de moștenitor al regelui Pământului de Mijloc. Totuși,
Frodo va fi profund marcat de aventurile trăite și nu își va continua existența
în acest tărâm, alegând să îl părăsească alături de elfi.
Dincolo
de construcția epică vastă, în care principiile fantasy sunt aplicate după
modelul conturat în eseul Despre basme,
dincolo de complexitatea limbilor create de filologul Tolkien, romanul e plin
de simboluri. E o poveste asemenea celor antice, în care prevalează categoriile
eroicului, sumblimului, binelui. Până și stilul scriiturii are rezonanțele
arhaice ale literaturii engleze medievale. În denumirile create, filologul
punctează sonorități, similitudini fonetice se joacă printre sunete. Astfel, râul
ce traversează Rivendell se numește Loudwater sau Bruinnen. Lauterbrunnen
înseamnă, în traducere mot-a-mot, "fântânile gălăgioase', ceva foarte similar
cu traducerea lui Loudwater (apa gălăgioasă), iar denumirea Bruinnen trimite la
germanul "Brunnen"(fântâni).
Prezența
filonului creștin și a dimensiunii morale a romanului e evidentă în temele,
motivele și simbolurile acestuia. O primă temă importantă e reprezentată de
puterea care corupe. Mare parte din puterea lui Sauron este în strânsă în inel
și oricine deține inelul are acces la o parte din acea putere. Niciodată nu se
clarifică întreaga natură a puterii inelului, dar cititorul e lăsat să creadă
că ea este nelimitată și că poate să corupă pe absolut oricine. Indiferent de
intențiile inițiale ale celui care îl poartă, Inelul ajunge întotdeauna să îl
transforme în ceva malefic. Printre cei influențați sunt Călăreții Negri,
Gollum și Boromir. Pentru majoritatea, puterea oferită de inel depășește
rațiunea. Inelul reprezintă cea mai mare tentație din Pământul de Mijloc și din
această cauză este și cea mai puternică amenințare. O a doua temă majoră e
reprezentată de declinul inevitabil. Pământul
de Mijloc este prezentat ca o lume aflată în pragul unei transformări. După ce
se încheie evenimentele din roman și evul elfilor, începe evul oamenilor. Mare
parte a poveștii face apologia epocii elfilor. Atât ei, cât și tărâmurile lor
au o frumusețe și o grație inegalabile. Cu toate că elfii sunt nemuritori,
distrugerea inelului slăbește puterea celor trei inele ale elfilor, obligându-i
să părăsească Pământul de Mijloc. De-a lungul romanului, Tolkien creează
senzația că aventurile inelului reprezintă ultima izbucnire magică și că în
lumea ce va urma, astfel de evenimente sunt imposibile. Chiar și capitolele
despre hobbiți și despre Comitat creează sentimentul că suntem martorii a ceva
bun și pur care nu mai este prezent în lumea noastră. Hobbiții se îndepărtează
de oameni după evenimentele din Stăpânul
inelelor și îi evită.
Tema puterii
mitului își face simțită prezența în întreg romanul. Sentimentul grandorii
pierdute și al transcendenței ce domină romanul sunt în strânsă legătură cu
modalitatea în care acesta este scris. Maniera aleasă de Tolkien este cea
mitică și una dintre convențiile mitului este că descrie un trecut mai glorios
decât prezentul. Același sentiment al pierderii este prezent și în miturile
grecești, de exemplu prin faptul că, în lumea acestora, oameni și zei se
întâlnesc adeseori. Lumea lui Tolkien se află undeva între mitologie și
ficțiune, între un trecut ce mai e prezent doar în cântece și prezentul
contemporan cititorului. Acest sentiment al vechimii este adus la viață în
cântece, poeme și inscripții gravate. Poveștile, miturile și legendele definesc
personajele ce le relatează, indiferent dacă sunt elfi, oameni sau gnomi. În
cazul lui Aragon, această mitologie nu explică doar de unde vine el, ci și
înspre ce se îndreaptă. Personajele duc trecutul cu ele și sunt adeseori puse
în situația de a-l prezenta într-o aură idealizată. Elementul de originalitate
al lui Tolkien este că aceste mituri create de el păstrează toată rezonanța
metaforică și simplitatea simbolică, dar în același timp, în lumea sa sunt
reale. Acest sentiment al realității din interiorul romanului este transferat
apoi și celor mai obișnuite întâmplări din Pământul de Mijloc, determinanând
cititorul să perceapă întreaga construcție ca fiind una reală.
Un
motiv literar des întâlnit în lumea lui Tolkien sunt cântecele. Textul este
înțesat de cântece ale personajelor, iar acestea sunt redate integral, fiind
inclus fiecare vers și fiecare refren. Există mai multe scopuri în folosirea
cântecelor. Ele stabilesc o legătură între acțiunea din roman și un trecut
îndepărtat de natură mitică sau folclorică. De asemenea, prin referințe
explicite, cititorul percepe evenimentele relatate în roman drept sursă pentru
alte cântece și mituri. Accentul pus pe cuvântul spus evidențiază în același
timp aspectul inovativ de nivel lingvistic al romanului, mai exact toate
numele, ființele și stările pe care Tolkien le creează în interiorul acestei
lumi. Un aspect ieșit din comun este faptul că numele folosite de Tolkien, cu
toate că nu fac apel la cuvinte familiare, reușesc să transpună natura a ceea
ce descriu, de exemplu delicatețea lui Galadriel sau răutatea unui Balrog.
Un alt motiv
important este cel al drumului. La începutul romanului, Frodo își amintește de
cuvintele lui Bilbo care îi povestea despre frumusețea și magia drumului, ce te
duce în locuri necunoscute. Ideea drumului perceput ca un râu ce duce călătorii
în locuri necunoscute sugerează modalitatea narativă prin care Tolkien asigură
dinamica acțiunii: păstrându-și personajele în mișcare. Motivul drumului este
caracteristic unor texte epice din care Stăpânul
inelelor se inspiră, ca de exemplu Odiseea
sau Beowulf și rămâne o trăsătură
principală a tuturor textelor ce sunt marcate de căutare. Drumul scoate
hobbiții din Comitat și îi duce în necunoscut, unde vor fi ca toți eroii epici,
testați. Drumul îi expunea unor pericole inimaginabile, dar, în același timp,
unor frumuseți uimitoare. Pe drum îi întâlnesc pe Călăreții Negri, dar tot
drumul îi duce în Rivendell. Drumul este atât un mijloc fizic de călătorie, cât
și un mijloc narativ de a avansa cu acțiunea și subliniază faptul că nimic nu
rămâne pe loc în universul lui Tolkien, totul fiind în continuă mișcare. În mod
semnificativ, primii elfi pe care hobbiții îi întâlnesc sunt pe drum și se
îndreaptă înspre mare pentru a părăsi Pământul de mijloc. Drumul devine astfel
un dublu al timpului, fiindcă ambele obligă orice ființă vie să se schimbe și
să devină altceva.
De
asemenea, este prezent și motivul profeției. Ca și cântecele în care este de
obicei conținută, profeția are rolul de a stabili o legătură între prezent și
trecut și mai departe o legătură cu viitorul. Ca și drumul, profețiile au rolul
de a ajuta acțiunea să evolueze, stabilind țeluri. Aceste țeluri sunt cruciale
pentru construirea sentimentului de suspans și anticipație pe care Tolkien este
capabil să îl mențină vreme de mai mult de 1000 de pagini în toată trilogia.
Utilizând motivul profeției, Tolkien se inspiră din tradiția miturilor, ale
căror personaje îndeplinesc profeții făcute cu mult timp înaintea nașterii lor.
De asemenea, motivul profeției evidențiază importanța destinului în lumea
creată de Tolkien. Tot ce se petrece în acest univers se petrece cu un motiv,
chiar dacă acesta nu este clar de la bun început. Gandalf, de exemplu, invocă
destinul atunci când explică de ce Bilbo este cel care găsește inelul. De
asemenea, tot destinul este o motivație pentru care Gandalf îl cruță pe Gollum,
întrucât vrăjitorul bănuiește că acesta ar putea să mai îndeplinească un rol în
istoria Inelului. Prezența unei asemenea logici este singurul semn pe care
autorul îl dă referitor la o putere superioară ce controlează evenimentele din
Pământul de Mijloc.
Simbolurile
romanului au rolul de a pune epicul propriu-zis în perspectivă. Inelele Puterii
reprezintă atât o putere lipsită de orice limită, dar și pericolele și
responsabilitățile celor care le poartă. Unul conferă o putere inimaginabilă,
dar, în același timp, pune o imensă presiune asupra celui care-l poartă și până
la urmă îl corupe. Singurele care sunt diferite sunt cele trei inele elfice, a
căror putere este sinonimă cu a învăța și a construi. De exemplu, inelul lui
Galadriel conferă puterea de a vedea în necunoscut, pe care ea o folosește în
scopuri pozitive. Abilitatea ei de a-și folosi inelul în scopuri pozitive vine
din autocontrol, același autocontrol pe care îl demonstrează atunci când refuză
să ia Unul de la Frodo.
Sabia lui
Elendil, distrusă în timpul primei
lupte împotriva lui Sauron este păstrată de către elfi ca o moștenire a
regatului oamenilor. Aragon este cel care primește sabia și duce fragmentele ei
cu el tot timpul. Când Aragon reconstruiește sabia în Rivendell și o
redenumește Anduil, ea devine un simbol al măreției lui Aragon și un semn ca
acesta este pregătit să-și ceară dreptul din naștere ca rege al Gondorului. De
fapt, sabia oferă o imagine în oglindă a lui Aragon, întrucât la început ambii
sunt doar fragmente a ceea ce ar putea reprezenta, pentru ca apoi să devină
simboluri ale puterii și măreției.
Oglinda lui
Galadriel este un simbol al ambiguității cunoașterii și al dificultății
înțelegerii destinului. Privind în oglindă, cel care se uită poate vedea
evenimente și locuri care au fost, care sunt sau care ar putea fi și niciodată
nu știe ce a văzut cu exactitate. E imposibil să scapi de acele imagini pe care
le vezi și e imposibil să influențezi imaginile. Singurul aspect important al
cunoașterii pe care îl dezvăluie oglinda este ceea ce privitorul alege să facă
cu ea: dacă o va folosi în mod responsabil sau într-un scop malefic. Nici măcar
Galadriel nu are control asupra evenimentelor prezentate în oglindă. La fel,
forța destinului, așa cum apare ea în roman este atât de mare încât nicio
ființă de pe Pământul de mijloc nu are puterea să o oprească.
Lumea
creată de Tolkien e un univers vast și fascinant. La notorietatea ei a
contribuit și ecranizarea romanului din anii 2000, care a reușit să atragă
deopotrivă cititori și cinefili din întreaga lume. Nenumărate studii și cursuri
universitare au fost dedicate descifării coordonatelor universului Pământului
de Mijloc. Probabil că notorietatea romanului din anii '60 și asocierea cu
mișcarea flower-power (aspect care pe Tolkien nu l-a încântat niciodată) au dus
și la explozia literaturii speculative din anii '70. Evident că, din punctul de
vedere al scriiturii și stilului, romanul nu mai corespunde standardelor
contemporane pentru fantasy. Totuși, prin scrisul său, Tolkien a trasat linia
de demarcație a ceea ce înseamnă fantasy și, în general literatura speculativă:
prezența lumilor secundare, care, la rândul lor, sunt definite de coordonata
spațială.