Solenoid, a patra dimensiune



în curs de apariție în Euphorion 
 
            Recent, editura Humanitas a anunțat publicarea celei de-a doua ediții a romanului Solenoid al lui Mircea Cărtărescu, eveniment ce survine la șase luni de la publicarea primei ediții. Chiar și acest fapt în sine iese cumva din cutumele lumii editoriale românești, întrucât publicarea celei de-a doua ediții a unui roman la atât de scurt timp față de prima dezvăluie cel puțin o cifră de vânzări mult peste medie. Dincolo de cifrele de vânzări și dincolo de campania de marketing, Solenoid este o carte infinit surprinzătoare. Este o carte care până la urmă se citește ușor, în ciuda faptului că ulterior e extrem de greu să o relatezi. E un volum, unic în literatură română, radical diferit de absolut tot ce s-a scris în ultimii ani, diferit și față de ceea ce a scris Mircea că Cărtărescu anterior. În același timp, deși sfidează evident limitele realității și funcționării umane logice, e neașteptat de ancorat în realitatea contemporană,  însă nu în cea socio-politică, literară sau culturală, ci în cea științifică și filozofică.
            Dacă atunci când încerci să citești cartea aștepți un roman scris după regulile clasice ale romanului cu cel puțin două fire epice recognoscibile, pe care să le poți urmări mai mult sau mai puțin ușor, Solenoid îți va înșela așteptările încă de la primele pagini. Fără îndoială se regăsesc în paginile cărții nuclee epice, dar ele sunt risipite și disparate și după câteva sute de pagini, cititorul care se străduiește să găsească puncte de legătură renunță, pentru că acestea i se sustrag în permanență. Din perspectiva organizării epice, însuși autorul remarcă faptul că există  trei stadii în desfășurarea cărții și anume un prim stadiu ce continuă structura rizomică a nucleelor epice utilizate în Orbitor, un al doilea stadiu în care nucleele epice din Solenoid încep să se lege și se renunță la acea structura rizomică și, după pagina 600, un al treilea stadiu, în care epicul se concretizează realmente. Lectura romanului urmează îndeaproape traiectul gândirii autorului, cu un amendament însă. Epicul acesta există într-adevăr,  dar, dată fiind vibrația lirică extrem de intensă și sondarea profund filozofică și științifică existente în multe dintre pasajele scrise, cât și maniera extrem de alambicată în care acestea se întrepătrund, epicul va fi doar o suprafață a acestei scrieri. Străfundurile Solenoidului  rezonează într-o împletire a epicului, liricului și a discursului filozofic sau științific ce transformă întregul text într-un construct plasmatic, în care faptele nu evoluează de la cauză la efect, nu trec din punctul a  în punctul b, ca în structura romanului fluviu, lichid și nici nu se asociază rizomic ca în romanul postmodern, ci comunică ca într-un fel de magmă incandescentă a ideilor, prin conexiuni la fel de intense și de rapide ca și cele electrice.
            Revenind la nivelul epic, Cărtărescu identifică patru elemente fundamentale cărora le găsește și un corespondent de natură autobiografică. Astfel,  în Solenoid există patru direcții și anume: episoadele ce relatează evenimente de la școala din Colentina, unde naratorul lucrează ca profesor de română, episoadele ce relatează vizitele nocturne ale unor ființe cu aspect și identitate neclare, capitolul ce povestește despre ciudata căsătorie cu Ștefana, ce se termină dureros și-n același timp înspăimântător, cu o puternică impresie a naratorului că soția sa fost înlocuită de altcineva ce-i seamănă și, nu în ultimul rând, episoadele ce relatează anii petrecuți în sanatoriul de la Voila, în copilărie, moment în care internarea cu diagnosticul de TBC marchează o primă poartă de intrare în acel univers alternativ și înspăimântător pe care lumea din Solenoid  îl ascunde literalmente sub ea.
            Această cvadratură de elemente din roman pe care autorul le indică drept parțiale notații autobiografice (codul gândirii postmoderne cerând în acest caz o sănătoasă punere la îndoială a oricăror afirmații ale autorului despre propria  sa carte) se regăsește și într-un pasaj din a treia parte a volumului, acolo unde epicul începe să prindă formă din ce în ce mai coerentă "la Voila, datorită lui Traian, aflasem că, așa cum poate se întâmplase și înainte, trupușorul meu fusese supus, într-o clinică subterană, unei  manipulări despre care nu-mi putem aminti nimic, dar de care visele mele de mai târziu aveau să dea seama, cu imageria lor înfricoșătoare. Îndrăznesc să leg coșmarurile mele și vizitatorii, și fenomenele epileptice ce le însoțesc, sau poate le generează, de traiectul spital-Mașina de pâine-Voila, fără să am pretenția că am limpezit măcar un colț neînsemnat din uriașul puzzle". Și totuși, despre ce este vorba în Solenoid?  Într-un București aflat sub un regim totalitar, un obscur profesor de română de la o școală din Colentina transcrie în niște caiete al căror singur cititor este el însuși anomaliile existenței sale: visele ciudate pe care le are încă din copilărie, evenimente din viața lui ce încep într-o lume similară realității, însă, pe măsură ce se desfășoară, îl aruncă în realități alternative, coincidențe stranii, episoade din existența sa profesională, toate ajungând la un moment dat să se unească și să-i dezvăluie că lumea reală pe care crede că o percepe prin simțurile sale e iluzorie și că dincolo de ea există mult mai mult. De fapt, el însuși există într-o altă variantă în care nu e profesor de română la o școală din periferia Bucureștiului, ci un scriitor celebru care trăiește pentru cariera sa, publică literatură și își hrănește orgoliul din adulația publicului. Evident că niciuna dintre aceste posibilități de existență nu este cea obiectivă și unică, iar naratorul pendulează între variante. Oricum, din punct de vedere epic,  această schizoidie profund postmodernă e folosită doar pentru a dezvolta de câteva ori pe parcursul romanului tema scriitorului și maniera sa de ființare în această lume. Tema scriitorului e surprinsă într-un pasaj specific lui Cărtărescu, prin îmbinarea cel puțin paradoxală de trăire extrem de intensă a actului scriiturii cu poezia și în același timp cu gândirea rece și obiectivă "poate că este întotdeauna nevoie de două mâini ca să scriu un text ce nu se vrea doar distracție, consolare sau hipnoză. Una-i  a celui care scrie aplecat asupra manuscrisului, umbrindu-l și dominându-l cu autoritatea sa, cealaltă a tenebrosului, văduvului, neconsolatului anonim care, aflat în manuscris, sub pagina pe care-o scrie primul, o umple, de dedesubt, cu propriile lui semne, o împestrițează cu imagini, ghemuit sub plafon, asemenea lui Michelangelo pe schela înaltă de scânduri, cu vopsele curgând în ochi și pe față, zugrăvind cerul interior al capelei cu personaje stranii. Poate că doar așa pielița dintre mine și el, dintre glorie și rușine, poate rămâne dreaptă, netedă, fără  adâncituri și umflături: eu îl susțin pe el, sprijin vârful pixului său pe vârful pixului meu. Scriem în același timp, frenetic, același text, doar că întors în oglindă: citit invers, paradisul lui devine infernul meu, soarele lui e noaptea mea, fluturele lui e păianjenul meu de obsidian". Realitatea din interiorul căreia vorbește naratorul e doar o copie a unei realități reale și recognoscibile pentru că, la început timid, apoi din ce în ce mai evident și demonstrativ, ea plonjează în realismul magic. Numerele matricole tatuate pe pielea elevilor, îngerii kitschoși de ghips ce decorează arhitectura bucureșteană și  își iau zborul în asfințit, poezia acuplărilor în levitație generată de solenoidul de sub casa naratorului, toate surprind inițial cititorul, însă apoi se integrează perfect în lumea pe care naratorul o desfășoară bucățică cu bucățică în fața acestuia.
            Stilul atât de propriu lui Cărtărescu, ce își pune amprenta radicală și asupra unor scrieri anterioare, în proză sau în versuri, își face simțită prezența și în Solenoid, în special prin apelul extensiv la intertextul specific postmodern. Nu este relevantă în acest context motivația culturală și etică a utilizării tehnicii intertextlui, ea fiind extensiv problematizată de majoritatea teoreticienilor ideologiei. Relevant în acest context este modul în care scriitorul român știe să se joace. Un trademark recognoscibil al stilului lui Cărtărescu este această uimitoare capacitate de a glisa dintr-un sistem de referință în altul, atât la nivel ideatic, cât și la nivel discursiv. În Solenoid, postmodernismul generează o imensă cupolă sub care se întâlnesc romantismul, onirismul, umanismul și realismul magic. În același timp, la nivel strict discursiv, Arghezi îl întâlnește pe Bacovia, pe Eminescu, pe G. Călinescu, pe Borges, pe Dylan Thomas și, nu în ultimul rând, pe Thomas Pynchon, probabil cea mai influentă figură literară în universul lui Cărtărescu. Remarcabil este modul în care, în timp, scriitorul trece de la discursul poetic în versuri la cel în proză de factură lirică, întrucât, dacă în Levantul reușea să imprime un aspect ludic stilului discursiv, în Solenoid va extinde același ludic intertextual în pasaje mai ample, în care baza o reprezintă tot liricul, infuzat acum de epic. Dacă anterior Cărtărescu speculase ludicul intertextual provocându-și în permanență cititorul să identifice sursele imaginilor și ale referirilor culturale, înspre finalul cărții el va trece la o numire efectivă a scriitorilor ce se întrevăd stilistic în țesătura narativă a Solenoidului. Se petrece aici un fapt ce transcende oarecum regulile intertextului, iar influențele sunt într-adevăr multiple. Astfel, la pagina 660 e citat Arghezi, la pagina 686 e citat Borges, iar la pagina 711 cititorul plonjează fără niciun fel de avertisment într-o halucinație onirică, al cărei imaginar e neașteptat, surprinzător, complex și de o profundă vibrație lirică. Pagini întregi, sub aspectul unei halucinații în vis, naratorul extinde la infinit imagini menționate în Travesti: creierul ce se transformă în lichid seminal, țeasta ce explodează în țăndări sau magnifica poveste de dragoste "mis­terul ultim şi infinit, în care Prinţesa-Ovul se contopea cu Prinţul-Spermie în explozia unei nunţi dumnezeieşti". În Solenoid, în imensa halucinație bărbatul, ipostază a naratorului, renaște în increat, într-un univers straniu "sfera era un craniu și-un uter în același timp și era menită să adăpostească un fetus și un creier. Căci creierul nostru-și ghemuiește în țeastă homunculul motor-senzorial, la fel de diform, cu proporții la fel de neomenești ca și ale fătului ghemuit în pântec, iar acesta din urmă e la rândul său produsul unei inteligențe supreme.[...] Între timp mă schimbasem din nou. Brațele mi se absorbiseră-n trunchi, iar picioarele mi se lipiseră într-o coadă lungă și vibratilă. Capul îmi era acum cum cu mult mai mare decât întregul trup, bombat și plin de o substanță sidefie. Acum pluteam în acel aer gelatinos, sub privirile corurilor de îngeri. Și deodată am simțit dragoste, sexuală și cerebrală deodată, dragostea care mișcă soarele și celelalte astre, dragoste care e mai presus de credință și speranță. Ca o zeamă de aur, ca un flux de fotoni, ca o protuberanță ieșită brusc din sfera centrală, din creierul central, din fătul central, din mireasa din miezul lumii. Soarele central era de o inimaginabilă complexitate. Mintea omenească nu-l putea nici cuprinde, nici înțelege, îl putea doar iubi cum nimeni n-a iubit pe lume vreodată. Rămăsesem doar eu pentru divinul martiriu al întâlnirii cu ovulul, iar acum stăteam față în față și ochi în ochi cu el, cum ar sta un țânțar și un elefant alb, împodobit de luptă". Imaginile din Travesti sunt deci infinit amplificate în Solenoid, investite cu o complexă încărcătură culturală, de factură umanistă și onirică și transformate într-un episod halucinant în care în naratorul devine element vital în acel univers ciudat al increatului, menit să fecundeze ovulul, eveniment ce deopotrivă îi distruge și îl înalță. Rezonând la infinit cu finalul epic pe care și-l alege Cărtărescu, acest episod oniric închide în sine intentio auctoris, întrucât mesajul ultim pe care îi transmite Solenoid e acela de infinită iubire, singura forță capabilă să rupă omul din devenire și oarecum să-l sustragă morții. În acest sens, poemul ales pentru deschiderea cărții, un fragment din Ex libris-ul arghezian, pune în relație puterea mesianică a cuvântului și, prin extensie, a literaturii cu puterea mesianică a iubirii dezvăluind inutilitatea artei. Iubirea ce salvează de la moarte la final nu e valoarea ultimă a cărții, ci o mică parte din intentio operis, întrucât, dincolo de ceea ce autorul însuși întrevede în textul său, există mult mai mult. Însă acest mesaj ultim aruncă încă o lumină asupra întregii cărți, ce se pune singură în relație cu multe alte texte în proză, în poezie sau dramaturgie, reafirmând puterea salvatoare a iubirii.
            Dacă dimensiunea de teorie postmodernă era strâns legată de intenția auctorială, iar intenția auctorială întotdeauna îi aparține celui care scrie aplecat asupra textului, cum rămâne cu reversul medaliei, cu desenul din covor, cu ceea ce spune "neconsolatul anonim și tenebreosul" aflat în manuscris ? Cred că în Solenoid nu primează dimensiunea ideatică, nu mesajul central și cheia de lectură. Intentio operis se vădește în titlu. Însăși alegerea termenului e un indiciu al fibrei celei mai originale și ludice a scrisului lui Cărtărescu: știința. Printre nenumăratele surse de inspirație (asupra cărora trebuie păstrată aceeași circumspectție necesară în raport cu postmodernii) autorul a indicat o serie de lucrări de natură științifică. Într-adevăr, tratatele de entomologie furnizează un nesecat izvor de imagini aflate undeva la confluența grotescului cu mirificul, iar viziunile rezultate în imaginația autorului devin în același timp superbe și coșmarești. Inclusiv pagina de debut a cărții plonjează în acest tip de imaginar "am luat din nou păduchi, nici măcar nu mă mai miră, nu mă mai sperie, nu mai îmi provoacă greață. Doar mă mănâncă. Lindeni am mai tot timpul, îi tot scutur când mă pieptăn în baie: oușoare de culoarea sidefului, lucid negricios pe faianță chiuvetei. Rămân destui și între dinții pieptenului, pe care îi curăț apoi cu periuța de dinți veche, cea cu coada mucegăită. N-am cum să nu iau păduchi- sunt profesor la o școală de periferie. Jumătate din copii au păduchi, le sunt găsiți la începutul școlii, la vizita medicală, când asistenta le piaptănă părul cu gesturile experte ale cimpanzeilor- doar că nu crapă-n dinți crustele de chitină ale insectelor capturate". Proiectat "enorm și monstruos", același imaginar de insecte va genera episodul "Mesiei printre sarcopți", cum îl numește Radu Vancu, în care, prin intermediul puterii borgesiene a unui bibliotecar, naratorul e transpus din propriul corp în corpul unui sarcopt al râiei, în încercarea de a purta la nivel microscopic mesajul unei divinități umane. Contrapunctic, în lumea umană, el va recunoaște semnele unei alte puteri ce controlează existența, un rău insinuat în viața tuturor pe care, la finalul romanului, îl va repudia în favoarea iubirii. Dar solenoidul nu face referire la niciunul dintre aceste aspecte. Termenul are un dublu înțeles, în funcție de sistemul de referință ales. Pe de o parte, în fizică, solenoidul este o bobină, iar acest sens este utilizat în corpul efectiv al romanului, în care apar șase solenoizi, șase bobine plasate în punctele nodale ale Bucureștiului imaginate de Cărtărescu. Cel central, aflat sub Institutul Mina Minovici e legătura ocultă și sinistră cu lumea de sub București, având capacitatea să aducă la viață enormele statului ce ornează arhitectural Institutul de Medicină Legală și să dea naștere coșmarului. Activarea energetică a celorlalți solenoizi generează la nivel micro anihilarea  forței de gravitație din dormitoarele caselor sub care se află (pretext pentru zeci de pagini de sexualitate liricizată) iar la nivel macro va determina în finalul romanului desprinderea orașului de pe fața pământului și dezvăluirea monstruozității ce se află sub el. Există însă, la nivel științific, și o altă semnificație a termenului. Dacă se ia ca sistem de referință domeniul matematic, în special topologia, solenoidul va fi definit drept un tip de tor, un obiect matematic imaginar având la bază structura unui inel, însă evoluând în direcții indescriptibile la modul strict spațial din cauza faptului că depășește organizarea tridimensională a lumii, îndreptându-se înspre ideea celei de-a patra dimensiuni. Ceea ce face autorul este, pe de o parte, să se racordeze la realități de natură științifică acut contemporane dar, în același timp, să se întoarcă la punctul de pornire al gândirii specific postmoderne. Unul dintre evenimentele care a făcut posibilă generalizarea profund filozofică și sociologică a postmodernismului a fost fundamentarea științifică a relativismului prin teoria relativității extinse. E vorba de fapt de presupunerea la început, acum aproape certitudinea, că dincolo de cele trei dimensiuni fizice cunoscute ale lumii înconjurătoare există nu doar o a patra dimensiune, ci o infinitate de alte dimensiuni. Relativismul specific postmodern este deci o consecință a convingerii că există și altceva dincolo de ceea ce percepem, idee vehiculată în filozofie inclusiv în vremea romanticilor, cărora, din nou, Cărtărescu le este tributar la modul explicit.
            Solenoidul matematic e ipostaziat în carte în două chipuri. În primul rând, aparent aleatoriu și lipsit de orice semnificație, naratorul relatează despre nebunia cuburilor Rubik care îi cuprinsese la un moment dat pe aproape toți colegii săi de cancelarie. Apoi, trece de la acest concept exclusiv ludic la valențele simbolice și la coincidențele pe care el le sesizează în propria existență. Astfel, va reuși să identifice un fir roșu de povești și de cărți citite care-l vor conduce înspre noțiunea de teseract, o reprezentare în patru dimensiuni a ceea ce, simplificat, avea să devină cubului Rubik "un segment de dreaptă este mărginit de două puncte. Un pătrat e mărginit de patru linii. Un cub e mărginit de șase suprafețe. Tot astfel, un hipercub din a patra dimensiune ar fi un obiect, neintuitiv pentru noi, mărginit de opt cuburi. Acest obiect a fost numit de Hinton teseract. Proiecția teseractului în lumea noastră e cubul, așa cum proiecția cubului pe membrana cu două dimensiuni e pătratul, iar proiecția acestuia într-o lume cu o singură dimensiune e segmentul de dreaptă. Desfășurarea în lumea noastră a teseractului e ușor de vizualizat: e un șotron analog celui de pe hîrtie, dar compus din cuburi. E însă teribil de greu de închipuit cum am putea alcătui hipercubul din crucea de cuburi pe care Dali și l-a închipuit răstignit pe Isus, sau mai bine zis icoana lui omenească proiectată în lumea de-aici de inconcevabilul lui trup cvadridimensional. Căci ai nevoie se rotești cuburile proiecției într-un fel de "hiper-sus" sau "ultra-jos" de nepriceput, cum nu percepem infraroșu sau ultravioletul, cum urechea noastră nu aude ultrasunetele, cum psihopatul nu simte mila." Dincolo de încercare halucinantă de a explica în cuvinte o imagine ce ține de a patra dimensiune, de remarcat aici este pendularea dintr-un domeniu în celălalt, încercarea de a transpune "inconcevalabilul" în noțiuni senzoriale sau psihologice. Mai departe, într-un alt episod al cărții, naratorul descrie un obiect căruia nici măcar nu îi indică numele, ocurență a unei alte dimensiuni în lumea în care trăiește el. Trecerea este halucinatorie, ca peste tot în această carte "mă îndreptam spre a VI-a G, cu catalogul sub braț, întrebându-mă la ce lecție voi fi ajuns și dacă era de gramatică sau de literatură, când cu colțul ochiului am văzut sticlind ceva într-un colț întunecat al marelui hol de la etaj.[...] Sclipirea intens albastră din colțul holului era însă ceva încă mai minunat decât viziunea marelui păun, pe care nu-o nega, ci o-mpingea către extremul ei de halucinație și miracol. Nu era un gât de păun, ci, am văzut asta când m-am apropiat, un lujer de sticlă ultramarină, ieșind neașteptat de grațios, dintre cioburi și capace de tablă. Țineam cu multă grijă între palme, în lumina oblică, violentă, primăvăratecă a ferestrelor, un fruct gingaș de sticlă tremurătoare, un fel de pară mare, străvezie, a cărei porțiune îngustă se înălța ca un gât, se curba și de pătrundea în corpul curbat al perei, fără să-l atingă, ca să iasă prin partea de jos, cea mai lățit exvaginându-se către suprafață. Structura moale, curbată, intricată a acestui obiect era cu neputința de-nțeles". Obiectul de sticlă găsit într-unul dintre coridoarele școlii este adus acolo de Valeria, o elevă ce se constituie drept o altă piesă în marele puzzle de coincidențe și de anomalii pe care îl traversează existența naratorului. Obiectul este de fapt un solenoid, un soleoid matematic ce nu-și poate justifica sub nicio formă existența în niciuna dintre lumi, nici în realitatea narativă a lui Cărtărescu, nici realitatea reală. El va fi unul dintre multiplele pretexte pentru a dezvolta extrem de contemporana teorie a multiversurilor, prin care Cărtărescu alege să depășească orice limitare de natură strict literară, plonjând în (pseudo)știință. Teoria multiversurilor afirmă într-o ciudată legătură de știință, filozofie și teorie literară existența concomitentă a mai multor universuri și posibilitatea ființei de a glisa dintr-unul în altul. Dincolo de multitudinea de experiențe cinematografice mai bine sau mai prost realizate ce au exploatat această idee de-a lungul timpului, dincolo de ultimele descoperiri ale acceleratorului de particule de la CERN, de fapt teoria multiversurilor este o altă fațetă a mult visatei călătorii în timp a omului. Călătoria în timp este motivul pentru care prima căsnicie a naratorului din Solenoid se destramă. El percepe o schimbare în personalitatea Ștefanei, soția sa, ca și cum aceasta ar fi fost înlocuită de altcineva. Apoi într-o zi, suspectând că l-ar înșela, o urmărește și intră într-o altă lume, în care o vede pe ea stabilind un contact cu el în ipostaza de copil "copilul ezită, dar nu mult, și în curând mânuța lui se odihnea în palma Ștefanei. Degetele ei cu unghii pure "susținându-și foarte sus onixul", se închiseră încet peste ea, până ce nu se mai văzu. Rămaseră așa, ca o figură indescifrabilă, pe când eu m-am retras, cu spatele, către ușă, destins acum eu însumi, și într-un fel hidos, fericit. Simțisem eu însumi mâna femeii închizând se peste a mea. Contactul să produsese". Fragmentul este foarte reprezentativ pentru maniera de funcționare a epicului specific lui Cărtărescu. În episodul în care femeia se întoarce în timp pentru a-și lăsa amprenta asupra copilului ce ulterior avea să-i devină soț, se întrevede structura rizomică, schizoidă ce domină rama epică a romanelor anterioare și în general rama epică a scriiturii postmoderne. Dar aici e mai mult decât atât, pentru că universul nu se desparte doar în două, ci într-o infinitate, într-o multitudine de forme ce nu sunt doar posibile, ci, în constructul final și devin o necesitate. Funcționarea epică depășește deci constructul schizoid și devine un univers paranoid, pynchonian, în care nimic nu e întâmplător, ci totul este esențial. Universul cărtarescian nu mai este deci o infinitate de posibilități, ci o infinitate de necesități, toate esențiale pentru funcționarea finală a constructului epic. Epicul nu mai este rizomic, ci plasmatic, în virtutea străfulgerării trecerii dintr-un univers în altul.
            Dacă ar mai fi fost nevoie de un alt semn al racordării intenției autorului la toată această defilare de concepte științifice, finalul volumului readuce un simbol vehiculat și-n episoade narative anterioare, dar care își dezvăluie acum întreaga semnificație "acolo-n adânc, în increat, în plinul cel mai secret al lumii și al minții aveau să sclipească semințele negre din miezul mărului, monograma neagră, însingurată și indestructibilă a celor 10 la puterea 500 de universuri''. Numărul 10 la puterea 500 apare de mai multe ori pe parcursul episoadelor din Solenoid și o simplă căutare a semnificației sale îl leagă de teoria corzilor, așa numita "string theory" din fizica contemporană, o extensie a teoriei relativității extinse, care afirmă existența unui număr de 10 la puterea 500 de universuri imaginate, asemenea unor corzi care uneori se ating. Big Bang-ul ar fi consecința atingerii a două astfel de corzi. De asemenea, glisarea ființei dintr-un univers în altul este posibilă prin accesarea infinității de dimensiuni ce depășesc structura tridimensională a lumii cunoscute. Original în Solenoid este modul în care multiversurile sub formă de corzi nu există doar în microunivers, în interiorul ființei umane (sau al sarcoptului), cât și în macrounivers, în proiecția infinitului spațial și temporal.
            În Interstellar, regizat de Cristopher Nolan, există o secvență, centrală pentru sensul întregului film, în care astronautul ce se catapultează într-o gaură neagră ajunge într-un fel de spațiu, spatele dormitorului fiicei sale. În acest spațiu, numit în film "teseract" (și tradus în română "hipercub") se va dezvolta, vizual, a parta dimensiune, timpul, sub forma unor locuri. În tesaract, astronautul poate accesa orice moment al existenței trecute a fiicei sale, deplasându-se între ele și poate comunica prin intermediul unor corzi (stringuri) gravitaționale. Atunci când comunicarea se realizează, teseractul se va închide, expulzându-l în spațiul cosmic. Solenoidul lui Cărtarescu e un astfel de tesaract, e realizarea narativă a acestui concept. Epicul nu mai funcționează ca în prozele de până acum, nu mai curge și nu mai e monolit, ci plasmă. Ceea ce pare lispit de sens se leagă nu evenimențial, nici emoțional, ci intelectual. Ceea ce pare insignifiant e esențial. Naratorul, singurul persoanj real al costructului epic (restul personajelor sunt simple semne sau căi de a ajunge la semnificații necesare) există concomitent în mai multe dimensiuni, în mai multe timpuri. Finalul ales, în care dragostea  e eterna salvare (exact ca și în filmul de mai sus) poate că nu e cel mai spectaculos la nivel ideatic. Spectaculoasă e însă desfășurarea de forțe a scriitorului, care traversează sute de ani de literatură și de știință pentru a experimenta, în definitiv, un alt mod de a spune o poveste.

Popular posts from this blog

Bali travel with my kid

Bali Offerings